technisch onderwijs assistenten

Algemeen

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: p.van.altenborg@hr.nl 06-07-2022 om 14:52
Berekening molaire massa's met Excel Dag allen,

Mijn chemicaliën bevinden zich een eindje lopen van mijn bureau vandaan en als ik er dan ben staat helaas niet op iedere pot de molaire massa. En niet alle stoffen staan in BINAS 98 … Daarom heb ik een Excel-bestand gemaakt waarmee de molaire massa snel kan worden berekend. Het bestand zit in de bijlage.
Er zijn vast ook dit soort rekenhulpjes op Internet te vinden, maar het leek me wel handig iets te hebben dat voor het middelbaar onderwijs in Nederland geschikt is.

Het werkt heel simpel: je vult het aantal atomen/ionen in (witte cellen). Het aandeel van het element/ion in de molaire massa wordt in de oranje cellen getoond. In de gele cel rechtsonder wordt de molaire massa van de stof getoond. Dat is de som van de getallen in de oranje cellen. In de andere bijlage zit een invulvoorbeeld.

Volgens mij zijn de meest gangbare elementen en samengestelde ionen die in stoffen op middelbare scholen zitten wel opgenomen. Ontbrekende samengestelde ionen kun je natuurlijk ook als losse elementen invoeren.
Als je dat wilt kun je zelf elementen/ionen toevoegen. Dan moet je wel eerst de beveiliging tegen overschrijven er af halen (‘Alleen lezen’ staat aan). En controleren of een en ander nog goed werkt.

De significantie van de opgenomen molaire massa’s is niet overal correct, maar dat heb ik maar even zo gelaten.

Laat even weten als er fouten in zitten. Het bestand is met zorg samengesteld maar gebruik is wel voor eigen risico.

Vriendelijke groet,
Peer
reacties: 3
  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 06-07-2022 om 15:02
Eh ... tja. Ik heb de bestanden met 'Upload foto's' geprobeerd toe te voegen, maar dat werkt blijkbaar niet. Het zijn inderdaad geen foto's.

Plaats even een reactie met je emailadres als je de bestanden wilt hebben dan stuur ik ze op.

Groet,
Peer

  Reactie van: Clemens 14-07-2022 om 10:38
Ik ben zeker geinteresseerd in je Excel sheet voor het berekeken van molmassa's etc.
Wat ik niet wil hier online mijn e-mailadres posten (i.v.m. spam bots)
een PB bericht sturen zit m.i. niet ingebakken in deze forum website.
Maar mag je je verzoeken het bestand aan de webbeheerder van het forum te sturen? Ik denk dat je via het adres info@toa.tips wel op de juiste plek tericht komt. En dan een verzoek erbij het bestand in de Downloads van deze website te plaatsen. Kunnen alle TOA's die TOA.Tips bezoeken er gebruik van maken.
PS klopt het dat er ook een item is op de TOA-congres over dit onderwerp ?

  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 14-07-2022 om 12:36
Hoi Clemens,

Ik zal de redactie vragen dit bestand op toa.tips te zetten. Mocht je er eerder bij willen dan is het ook op toa-poa te vinden.

Vriendelijke groet,
Peer