technisch onderwijs assistenten

Algemeen

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Beheerder 30-09-2019 om 22:28
Practica inschrijven Wat gebruiken jullie op school, een digitale inschrijfmethode of nog ouderwets in een papieren agenda?

Schrijven de docenten zelf in, of leggen ze de vraag bij de TOA neer, die het vervolgens in de agenda zet?
reacties: 16
  Reactie van: TOARonald 02-10-2019 om 10:59
Wij gebruiken de ouderwetse methode van op papier verzoek aanleveren en dan zet ik het in mijn eigen agenda op mijn computer.

  Reactie van: Brilman 02-10-2019 om 11:16
Ik werk met een papieren agenda, waar alleen ikzelf in mag schrijven. De docenten mogen hier wel in kijken, om te kijken of ze mogelijk ergens een practicum kunnen plannen.
Maar het daadwerkelijke plannen en in de agenda schrijven doe ik zelf. De docenten hebben meestal geen flauw idee hoeveel werk sommige practica zijn, dus een leeg uur wil niet zeggen dat daar ook een practicum kan.

  Reactie van: FrankNovum 02-10-2019 om 11:46
Liefst op papier. Iets minder streng dan Brilman, ze mogen bij mij zelf inschrijven, maar liefst in overleg.

  Reactie van: Myra 02-10-2019 om 22:38
Zowel papier als 2 manieren digitaal. De gekochte versie van binask heeft mijn voorkeur

  Reactie van: Clemens 03-10-2019 om 09:12
Mijn werkgever gebruikt de Outlook mail applicatie in de gehele organisatie.
Daarom gebruik ik de Outlook web applicatie om digitaal de sectie agenda in te vullen.
Ik heb 13 Bio docenten die inzage in deze digitale agenda hebben.
Maar de docenten hebben geen schrijf rechten.
Dus ze moeten TOA e-mailen of mij aanspreken voor inboeken practica.
Ik deel deze Bio agenda ook met mijn TOA collega Nat en sk.

  Reactie van: a.franse@heerbeeck.nl 03-10-2019 om 09:15
Beste Myra,
hier plannen we nog op papier. Maar, er is sprake van dat we naar een digitale planner gaan. Alleen gaat daarvoor een planner gebruikt worden die daarvoor eigenlijk niet helemaal geschikt/handig is. Als ik zoek op een agenda van binask dan kom ik niet verder. Is er een website van de planner die jullie gebruiken waar ik eens op kan kijken?
Ben benieuwd. Bedankt alvast voor je reactie.

  Reactie van: Danny 03-10-2019 om 09:46
De docenten (BiNaSk) hier, hebben allemaal inzicht in mijn digitale Outlook agenda. Als ze een practicum willen, sturen ze mij een vergaderverzoek. Ik kan dan altijd nog bepalen of ik die accepteer of niet.

Verder vraag ik altijd om erbij te vermelden om hoeveel leerlingen het gaat, dan weet ik meteen hoeveel spullen ik klaar kan zetten.

  Reactie van: mg.verbiest 04-10-2019 om 09:59
Wij gebruiken een digitaal planningsboek. Deze is door ons eigen ict ontwikkeld en geïntegreerd in ons websysteem. Groot voordeel is dat de practica per lesuur gepland kan worden. Bij ons lopen de lestijden van onderbouw en bovenbouw niet synchroon, dus inschrijven in een outlookagenda is heel onoverzichtelijk. Ook kan er onderscheid gemaakt worden in practica waar TOA nodig is of alleen materiaal naar toe moet. Docenten kunnen zelf inplannen en als ze dat vroeg genoeg doen worden de benodigde lokaalwijzigingen automatisch doorgegeven aan de roosterkamer. Wanneer na donderdag nog wijzingen optreden voor de week erop wordt er met mij overlegd of dit kan. Ook houd ik zelf de tijdsplanning in de gaten en als ik zie dat het niet haalbaar is spreek ik de docent aan en verander in overleg het moment van het practicum.
Het digitale boek kan alleen ingezien en gebruikt worden door docenten die ik toestemming heb gegeven.
Ik kan de agenda ook printen.

  Reactie van: Myra 05-10-2019 om 11:24
Hoi A. franse. Je moet contact met ze opnemen. Ik werk nu met een andere agenda en kan je niet verder helpen.

  Reactie van: k.nederpel 07-10-2019 om 15:15
Wij gebruiken de Google-agenda. De lesroosters van de docenten staan er ook in, en per lesuur kan ik zien wat er gepland staat. Béta-docenten en de TOA's hebben er volledige toegang toe, zodat we allemaal kunnen zien wat al geboekt is. Roostermakers kunnen enkel inzien, zodat ze geen practicum-uren verplaatsen bij roosterwijzigingen.

  Reactie van: Rudolph Duijghuisen 09-10-2019 om 15:35
Ooit begonnen met een papieren agenda. Op een gegeven moment is er voor elke sectie een eigen outlook agenda aangemaakt. Dit werkt prima zo lang je voor 1 sectie werkt maar zodra het er meer er worden vind ik het minder werkbaar. Wij werken nu voor 4 vakken vanuit 1 gezamenlijk kabinet met de al eerder genoemde binask agenda (binask.nl) en dat bevalt bijzonder goed. Er is een basis layout maar je kunt veel zaken zelf inrichten. Gewoon contact opnemen en je wordt prima geholpen.

  Reactie van: r.onderweegs 10-10-2019 om 11:01
Wij gebruiken al een paar jaar Binask. Is online dus ook thuis inschrijven en bekijken is mogelijk. We hebben het wel zo ingesteld dat docent tot 2 werkdagen voor de dag kunnen inschrijven. Geeft ons de tijd om alles op tijd klaar te zetten en de taken in ons TOA team te verdelen.

Kost op dit moment € 30 per jaar.

  Reactie van: slaafje 16-10-2019 om 16:27
Als je opdrachten krijgt van 12 docenten, is het wel fijn dat ze die zelf invullen. Wij gebruiken 1 Agenda voor alle drie de TOA's en die heet www.binask.nl - Practicumbord is er ook maar heeft vierkante blokken naast elkaar wat ik minder handig vind. Het invullen van binask is erg eenvoudig als je alle boeken en practica hebt ingevoerd. Je weet dan exact om welk practicum het gaat. Docenten kunnen hun eigen boeken, klassen en vak aanvinken. Je kunt kiezen tussen alle vakken of een enkel vak zodat je met meerdere TOA's in één agenda kunt werken. De vakken kun je een kleur geven.

  Reactie van: merijn0301 21-10-2019 om 12:15
Hoi,

tot een paar jaar geleden had ik een oud white-board. Daar had ik 3 weken in een raster op opgetekend. Docenten namen een post-it en vermeldden daarop wat de wens was. Dat werkte eigenlijk fantastisch EN het zorgde in ieder geval voor een contact-moment, formeel of informeel.

Tegenwoordig is het inschrijven geintegreerd in ons leerlingenvolgsysteem (SOM Today vergelijkbaar met magister).
Ik heb een account daarop. Docenten schrijven voor zichzelf een practicum in en vermeldden mij als "mededinger". Er is een apart item aangemaakt voor "practicum".
Docenten zitten toch de hele dat met hun neus in dat LVS dus leek het mij logisch om te kijken of daar iets mee te doen was. Over het algemeen vermelden ze klas en hoofdstuk/paragraaf/nummer van het practicum.
Je kunt dan ook meteen zien hoe druk het is want ik doe alle vakken in mijn eentje. Maar.. soms moet ik ook iemand teleurstellen als de practicumfaciliteiten zijn bezet.

  Reactie van: Marja5 22-10-2019 om 08:58
Wij werken nu sinds kort met de outlook agenda, die ik aangemaakt heb. En dit werkt prima. Wij zijn als toa's de beheerders en docenten kunnen practica aanvragen met een agenda verzoek. Dus kan de toa zelf kijken of het practicum gepland kan worden. En er kan ook aangegeven worden of er assistentie nodig is. De docenten hebben alleen inzage in de praktica. De toa's overleggen met docent als het niet kan vanwege andere praktica. Dan wordt er naar een andere oplossing gekeken.
Wij hebben ook dat de onderbouw andere uren heeft dan de bovenbouw. Maar dat kun je in deze agenda heel goed invullen. Je kunt ook heel handig extra info kwijt, zoals prakticum voorschrift, onder het hokje van het prakticum. Werkt handig en in 1 klik staat het practicum in de agenda via accepteren.

  Reactie van: Dick-Jan Meijvogel 13-02-2020 om 07:59
Tot een jaar of vijf geleden zaten wij met 3 TOAs elk apart in een kabinet en gebruikten wij een papieren practicum agenda waarin de docenten zelf konden inschrijven. Per sectie hadden wij met 3 of 4 docenten en dat werkte goed.

Na een grote verbouwing zijn de 3 TOAs bij elkaar in één ruimte gekomen en is er gekozen voor een combinatie van digitale- en papieren practicum agenda. Wij hanteren een inschrijftermijn van 2 dagen en (vooral de part-time) docenten vonden dat niet handig. Nu kunnen ze 24 uur per dag, 7 dagen in de week inschrijven. Een andere reden om te kiezen voor een digitale agenda was het aantal docenten; wij hebben nu met 17 verschillende docenten te maken.

De docenten hebben tot 2 dagen van te voren de tijd om in te schrijven. Wij printen de desbetreffende dag uit en geven met een kleur in de digitale agenda aan dat de agenda gesloten is (maandag om 08:30 printen wij dus de woensdag). Als zij dan toch nog een practicum willen inschrijven moeten zij even bij ons langskomen om te overleggen of het nog mogelijk is.

Wij werken in een Excel bestand in SharePoint met één dag per tabblad (gemakkelijk te printen op A4 formaat). Het is een tabel met horizontaal bovenin de Binask lokalen en verticaal de lesuren. Aan het begin van het schooljaar is het best een klus om de agenda in orde te maken maar wij vinden dat het waard. Het voordeel van een papieren versie vinden wij de mogelijkheid om aantekeningen erop te maken zoals bijvoorbeeld wanneer een waterbad aan gezet moeten worden etc.

DJ