technisch onderwijs assistenten

Algemeen

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Lenard 30-08-2021 om 09:32
practicumaanvragen in Teams We maakten voorheen gebruik van Google-agenda. Daarin konden docenten aangeven op welk moment van de dag ze welk practicum wensten. Maar, nu willen we gebruik gaan maken van Teams. Wie heeft daar ervaring mee en heeft tips? reacties: 8
  Reactie van: Clemens 30-08-2021 om 10:31
Zoek even uit hoe je MS-office pakket werkt op jouw school. Hangt van pakket keuze en instellingen af van je ICT dienst.
Ik gebruik meestal webversie van MS-outlook. Maar deze agenda kan ik ook openen in MS-Outlook, en deze agenda kan ik vanaf dit jaar ook openen in MS-teams. Die zijn dus alle drie gekoppeld.
Bij mijn sectie is afgesproken dat TOA's mogen inschrijven en docenten alleen lezen.

  Reactie van: Lenard 30-08-2021 om 10:54
Hoi Clemens, ik begrijp je. Maar wij werken anders:

docenten noteren hun practica in hun eigen practicumagenda die ze met ons TOA's delen (met optie bewerking).
Alle losse practicumagendas worden samengevoegd in één voor alle docenten zichtbare agenda, zodat ze ook kunnen zien wat de ander al heeft besteld en dus bezet is.
Hoe kan ik dat realiseren in Outlook? Het delen met collega TOA lukt niet eens.

  Reactie van: Clemens 30-08-2021 om 13:31
Volgens mij maakt het helemaal niet uit welke richting je opgaat. Van TOA naar docent of van Docent naar TOA.
Meestal maak ik agenda moment met PO aan. Dan bij het invullen het blokje : 'deelnemers uitnodigen' daar vul ik de naam van de docent in questie in. Docent krijgt dan vraag akkoord of niet. Bij akkoord komt het in zijn/haar agenda. Maar die workflow werkt ook vanuit de docent naar TOA
Delen is standaard optie in Outlook. Dit gelezen ?
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-outlook-agenda-met-anderen-delen-353ed2c1-3ec5-449d-8c73-6931a0adab88

  Reactie van: Lenard 30-08-2021 om 15:37
Hoi Clemens, ik begrijp je. Maar wij werken anders:

docenten noteren hun practica in hun eigen practicumagenda die ze met ons TOA's delen (met optie bewerking).
Alle losse practicumagendas worden samengevoegd in één voor alle docenten zichtbare agenda, zodat ze ook kunnen zien wat de ander al heeft besteld en dus bezet is.
Hoe kan ik dat realiseren in Outlook? Het delen met collega TOA lukt niet eens.

  Reactie van: Oliivre 01-09-2021 om 08:41
Teams:

Teams heeft helaas niet alle mogelijkheden die ik hoopte dat het heeft wat betreft de agenda. Het is niet mogelijk om een agenda toe te voegen vanuit een url of ics-bestand.

De agenda in teams in de balk links is jouw persoonlijke agenda gekoppeld aan je microsoftaccount. Dit is enkel je hoofdagenda - andere eigen agenda's aangemaakt in bijvoorbeeld outlook komen hier niet in te staan.

Het is mogelijk om aan een team een kanaalagenda toe te voegen. Deze agenda kan gebruikt worden door alle leden en hieraan kunnen dan ook deelnemers toegevoegd worden. Deze agendapunten verschijnen dan in de persoonlijke agenda van de deelnemers.


Outlook:

In outlook is het mogelijk om een persoonlijke agenda te delen en te bekijken simpelweg door het zoeken van een contactpersoons, mits deze persoon zijn agenda zichtbaar heeft staan. Vervolgens is het mogelijk om deze agenda's naast elkaar te zien en agendapunten naar een andere agenda te verslepen.

Ik heb persoonlijk een agenda aangemaakt voor ons lab. Deze is toegankelijk via url of kan via ics aan de agenda toegevoegd worden van de mensen die deze willen raadplegen.
Het is voor zover ik weet helaas niet mogelijk om deze zichtbaar te maken in Teams, behalve door simpel een link hiernaar te plaatsen.


Ik hoop dat dit helpt. Mocht het niet duidelijk zijn, stel gerust vragen. Mocht ik het mis hebben, laat het me weten.

  Reactie van: Dick-Jan Meijvogel 08-09-2021 om 15:44
Wij werken met een Excell bestand dat bij de TOA's in teams staat, deze link delen wij met met de docenten (docenten hebben schrijfrechten). Elk tabblad is één dag; zo kunnen wij per dag een print maken.
De docent schrijft het gewenste practicum met het juiste uur en juiste lokaal (en of er een TOA in het lokaal gewenst is). Op het moment dat wij de bladzijde printen geven wij deze in het bestand een kleur zodat de docenten zien dat er voor die dag niet meer ingeschreven kan worden (en ze dus even langs moeten komen om te overleggen wat nog mogelijk is).

Wij vinden het prettig om met een geprinte agenda te werken voor het overzicht en je kunt er makkelijk en snel een aantekening bijzetten (hoe laat moet het waterbad aan, lokaal/uur wijziging, er komt een lln. langs etc.)

Het is wel aan het begin van het schooljaar 3 uur bezig zijn maar dan heb ik de practicumagenda klaar tot de volgende zomervakantie. De TOA's (2) werken bij ons vanuit één kabinet voor de vakken science, bio, sk en na en hebben met 12 docenten te maken.

Op de foto een print van onze agenda, de namen van de docenten staan er normaal uiteraard ook bij maar die heb ik even weggehaald.

  Reactie van: e.noteboom 20-09-2021 om 08:20
Wij werken met Google agenda. Vooraf zet de TOA alle LAB uren in de agenda. Vervolgens zijn het de docenten die toestemming hebben voor gebruik, degenen die hun experimenten per afspraak invoeren, evt. met bijlagen van protocollen, etc. Door een kleurwijziging (per vak gedefinieerd) ziet de betreffende TOA dat er een practicum is ingepland. De TOA kan dan voorbereiden, overleggen, etc. Als de voorbereiding is afgerond, verandert de TOA de kleur naar status afgerond, zodat de docent ook ziet dat het practicum gereed is. Dit systeem werkt prima, iedereen is tevreden en is van elke plek of device beschikbaar. Ik heb in Google docs ook een inventarislijst gemaakt, met locaties. Ook voor iedereen met rechten beschikbaar. Ik wil echter Lab software ontwikkelen die alle werkzaamheden op het Lab omvat. In een andere post heb ik hierover ook een vraag gesteld.
Overigens, als iemand geïnteresseerd is in de docentenhandleiding van de Google agenda, zoals wij die hanteren, dan kan ik die opsturen om een idee te geven van de werking.

  Reactie van: jeroen de toa 01-12-2021 om 13:35
Wij hebben een aanvraagformulier in Microsoft Forms gemaakt. Via Power Automate wordt hiervan een Sharepointlijst gemaakt met de relevante info. Zo kan iedereen (toa's en docenten) de lijst raadplegen en de aanvragen zien. Daarnaast kan via Microsoft Access de lijst worden ingelezen en daarmee kunnen overzichten gemaakt worden. Alle vakken die we als toa's bedienen gebruiken hiervoor hetzelfde formulier.