technisch onderwijs assistenten

Algemeen

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: merijn0301 24-06-2022 om 09:12
BiNaSk-lokalen zonder gas (?) Hoi,

Wij zijn aan het nadenken over (ver-)nieuwbouw en de BiNaSk-lokalen zijn natuurlijk altijd een belangrijk punt. Gisteren zaten we aan tafel met een leverancier. Wij hebben altijd gezegd dat we gas willen blijven gebruiken om praktische en didactische redenen. We begrijpen echter ook dat gas nu om meerdere redenen een heikel punt is. De leverancier vroeg heeft ons daarmee aan het denken gezet en verteld dat er meerdere oplossingen zijn om ook, elektrisch, sterkt te verhitten (bijvoorbeeld als een reageerbuis sterk verhit moet worden om verschillende redenen.

Mijn vraag is: Zijn er onder jullie die gas-loos werken, werkt dat goed en in hoeverre heeft dat de practica beïnvloedt of verandert.

Een voorbeeld:
Wij doen sinds enkele jaren een practicum waarbij suiker uit suikerbieten wordt gehaald. Daarbij moet een bijna een liter mengsel aan de kook worden gebracht en later een filtraat worden ingekookt. Met kookplaatjes zou je kunnen werken maar, in mijn ervaring, duurt het "eeuwig" voor dat dit een keer kookt ALS het al gaat koken. Bovendien: 15 van de plaatjes tegelijkertijd vergt nogal wat van de installatie.
Maar ik denk ook het verbranden van magnesium, bijvoorbeeld.

Ik hoor graag van jullie,
Merijn
reacties: 2
  Reactie van: hclabbers 26-09-2022 om 13:39
Beste Merijn,

Helaas kan ik je vraag over het gas loos werken niet beantwoorden, maar vind het wel een interessante discussie (de planning is om hier over 5 -10 jaar ook nieuwbouw te doen) omdat de jeugd van tegenwoordig niet weet hoe een gasfornuis werkt en het merendeel thuis een elektrische kookplaat heeft.

Denk dat kosten van elektrische schakelingen met een verhoogd vermogen minder zijn dan het aanleggen van gasleidingen en alle veiligheidsaspecten die er bij komen kijken. (noodstop, speciale kranen, enz enz)

Proeven waar gas bij nodig is kun je evt omzetten naar demonstratie proef?

  Reactie van: hclabbers 07-12-2022 om 11:30
Beste Merijn,

Heb nog eens nagedacht over je vraag en wat mij te boven schiet is wellicht dat je met een losse gastank van 10 of 20 L kunt werken? Hoeveel gas heb je nodig per jaar per sectie? En misschien is het handig om sowieso aan te sluiten op het gasnetwerk (voor als de pasprijzen ooit weer normaal worden?) maar daarnaast een koppeling per practicum lokaal voor losse gastanks?

Groetjes Herm