technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: merijn0301 19-01-2022 om 10:35
fruitvliegjes Hoi,
Ik heb een keer geen vraag over WAAR de fruitvliegjes te halen zijn, dat heb ik hier al opgezocht. Ik moet alleen weten wat ik moet bestellen en hoe ik dat het beste kan doen.
Onderstaand een beschrijving van de docent. Ik ben de enige TOA en bio vind ik leuk maar is niet mijn sterkste ding..

Wat we willen is een simpel experimentje voor middelbare scholieren waarin ze 1 kenmerk bekijken. Autosomaal of x-chromosomaal maakt niet uit. Zoals ik het nu begrijp willen we dus eigenlijk alleen de vliegjes met een enkele mutatie (namelijk de white op het x-chromosoom) en een potje wildtype (die dus geen witte ogen hebben). Dan laten we de leerlingen een wit oog vrouwtje met en wildtype mannetje paren(en andersom) zodat ze kunnen concluderen dat het gaat over een x-chromosomaal kenmerk. Want bij een wit mannetje en een wild vrouwtje heeft geen enkel kind witte ogen en bij andersom hebben alleen alle mannetjes witte ogen. De conclusie moeten ze dan controleren met een f2 kruising. Vooraf voorspellen wat de % zijn.
reacties: 2
  Reactie van: Leendert Stam 19-01-2022 om 11:28
Ha Marijn,
Beschrijving van de docent klopt inderdaad.
Via de mail vind ik even lastig uitleggen hoe je dat kan voorbereiden. Je mag van mij altijd even bellen als je dat fijner vind. 0647514348
Als ik niet in een les zit, kan ik wel opnemen.
Leendert

  Reactie van: Oliivre 09-03-2022 om 10:14
Bedankt voor deze informatie en de updates. Interessant!


Ik zou graag meer weten over het verdoven van fruitvliegjes: Wat is een goede techniek? Welk verdovingsmiddel? Koolstofdioxide, alcohol, ether of iets anders?


Een goedkope manier om een keer met fruitvliegjes te spelen: baitshop verkoopt ze als dierlijk voedsel. Bijkomend voordeel is dat ze door een afwijking niet kunnen vliegen.