technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: lizettekoevoets@gmail.com 13-10-2023 om 09:43
afval biologie snijpractica ? ????
Tot 2 kg mag bij gewoon afval volgens jullie artikel, waarom wordt en dan in RI&E van Arbo VO geëist dat het afval gesteriliseerd moet worden?
Ik weet dus nu niet wat ik dan bij RI&E in moet vullen.
groetjes van toa scheikunde en preventiemedewerker van het Newmancollege Breda
reacties: 2
  Reactie van: Veerle 13-10-2023 om 12:45
De werkplek moet gedesinfecteerd worden. Het materiaal moet gesteriliseerd worden. Over het afval zelf staat niet beschreven of het gesteriliseerd of gedesinfecteerd moet worden.
Wanneer je met dierlijk weefsel werkt wat volgens de EU verordening: artikel 14 van Verordening (EG) nr. 1069/2009. Is dat in de ARBO wet omschreven in hoofdstuk 4 afdeling 9 als categorie 1. Het is wel een beetje verwarrend dus, want in het ARBO besluit zijn de categoriën ingedeeld van 1-4. categorie 1 betekent hier: onwaarschijnlijk dat mensen er ziek van worden. Het categorie 3 dierlijk orgaanmateriaal voor de afvalverwerker (geclassificeerd volgens artikel 14 van Verordening (EG) nr. 1069/2009) is juist de minst schadelijke klasse, bijvoorbeeld dierlijke bijproducten die ontstaan bij de productie van voor menselijke consumptie bestemde levensmiddelen.
Het beste is als je contact opneemt met de afvalverwerker van jouw restafval en dit aan hen voor te leggen, zij zullen je hun procedure uitleggen, vertel hierbij goed waar je het orgaanvlees vandaan haalt (bijvoorbeeld van een slager voor menselijke consumptie) en inderdaad wat jouw verwachtte hoeveelheid van het afval is. Je kunt hiervoor ook altijd nog bij jouw gemeente terecht. Ik hoop dat het zo duidelijker is voor je.
In de RI&E schrijf je jouw gemaakte afspraken met de afvalverwerker.

  Reactie van: lizettekoevoets@gmail.com 27-10-2023 om 09:53
Dank je Veerle voor je reactie.
Wij volgen de RI&E van de Voion , dus sommige dingen staan dan al in vast . Maar ik zal kijken of ik een andere procedure kan toevoegen.