technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: 19-04-2021 om 13:46
Algencultuur Hai Collega's

Ik wil graag een algencultuur gaan opzetten, kan iemand mij tips geven of eventueel een adres waar ik een starterscultuur kan bestellen

Ik hoor graag van jullie, en bij voorbaat dank!!

Groetjes Corien
reacties: 8
  Reactie van: CG 19-04-2021 om 14:00
Hoi Corien,

Ik kreeg zelf onlangs deze tip door van een collega: een algen startcultuur + bijbehorende info is te bestellen bij Wageningen Universiteit via deze link: https://www.wur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Docenten-vwo/Lesmateriaal/Aanvragen-lesmateriaal.htm

Succes!

  Reactie van: 19-04-2021 om 14:34
He super bedankt!!
Ik wil een algencultuur maken voor experimenten om fotosynthesesnelheid te meten n.a.v. een artikel in de NVON van januari 2021...

  Reactie van: jac 21-04-2021 om 09:37
Een van onze leerling heeft onderzoek gedaan met algen die hij hier besteld heeft

https://www.etsy.com/nl/listing/721457657/chlorella-algen-fytoplankton-levende?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=chlorella+vulgaris&ref=sr_gallery-1-1&from_market_listing_grid_organic=1&frs=1

Groetjes Nancy

  Reactie van: 22-04-2021 om 13:49
Bedankt Nancy voor de tip!! Ik ga ze na de meivakantie bestellen

Groetjes Corien

  Reactie van: Oliivre 18-06-2021 om 14:25
Hallo Corien en anderen,

Ik heb het artikel in NVON ook voorbij zien komen en zou dit experiment graag ook een keer uitproberen.
Is het gelukt om de juiste algensoort te vinden en bestellen?

Als ik me niet vergis, ging het om Scenedesmus quadricauda. Of kan dit ook eventueel met een andere soort?

  Reactie van: CG 21-06-2021 om 13:25
Wij doen het algenballetjes-practicum (ref. NVOX, nov. 2010) met de alg Chlorella sorokiniana. Dit is de soort die je kunt bestellen in Wageningen, zie eerdere link. Succes!

  Reactie van: Maaike Twigt 22-06-2021 om 15:27
Hallo allemaal, het artikel in de NVOX had ik geschreven. Inmiddels hebben we de algencultuur Chlorella sorokiniana van Wageningen. Deze groeien (bij mij) niet zo snel en blijven in korrels aan elkaar kleven, maar ze doen wel wat ze moeten doen in de algenballetjes. Dus in het licht bij fotosynthese wordt de pH van de indicator hoger en de kleur paarser; in het donker bij ademhaling wordt de pH van de indicator lager en de kleur geler. Veel plezier allemaal met deze proef!

  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 22-06-2021 om 15:43
Het wil idd nog wel eens gebeuren dat algen-, bacteriën- of gistculturen e.d. gaan klonteren of zich hechten aan glaswerk. Het kan dan helpen de culture op een roerder te zetten. Bij sterke aangroei doen microbiologen ook wel glassplinters in het kweekvat er bij. Misschien dat scherp zand ook werkt, maar dat geeft weer gedoe om dat het niet altijd schoon is en de groei beïnvloedt.