technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: KvanderEijken 01-06-2021 om 13:22
Microscopie dierlijke cellen tijdens Covid-19 Bij ons op school maken we, onder normale omstandigheden, preparaten van wangslijmvlies. Op een hoop andere scholen wordt dit ook gedaan. Nu het Covid-19 virus rond gaat in onze maatschappij is het niet verantwoord om dit practicum uit te voeren. Als alternatief gebruik ik nu lever of niertjes. Kippenlever en niertjes zijn in de supermarkt te krijgen of anders via een slager.
Om een preparaat te maken snijd je een stukje lever of nier door en tik je rustig met een objectglas tegen het snijvlak. Het is niet nodig om het objectglas ertegenaan te drukken of langs te wrijven. Er komen meer dan voldoende cellen los om te kunnen bekijken.
Vervolgens voeg je een druppel methyleenblauw B, of een andere gewenste kleurstof, toe en maak je het preparaat af.
De foto's zijn van een testpreparaat van kippenlever cellen in methyleenblauw B bij een 400x vergroting.

We zitten al tegen de vakantie aan maar wie weet kan ik hier nog iemand mee helpen door het te delen.
reacties: 1
  Reactie van: Clemens 03-06-2021 om 12:21
Leuk idee om dierlijke cellen te bekijken.
Speekselcellen zijn wel erg interessant en elke biologie methode heeft het als PO.
Leerlingen zelf speeksel preparaat maken, leek me dit schooljaar niet zo goed idee.
We hebben een kleine set kant & klare preparaten, maar ik vond de kwaliteit zwaar tegenvallen.
Een alternatief idee is het volgende. Neem een centrifugebuis met smalle punt, doe er circa 1 ml fysiologische zoutopl. in. Doe een plastic koffie stokje met wangcellen van de TOA. Dan op de vortex en een flinke druppel Jood opl. toevoegen.
Dan heb je voldoende verse cellen om 10 tal preparaten te maken. Dan heb je mooie kwaliteit wangcellen. Virus leeft niet, en kan je niet dood maken met de jood oplossing. Maar verspreiding van e.v. corona op deze wijze lijkt me ook eigenlijk onmogelijk. Het beste is n.l. jezelf preventief te testen voor dat je de preparaten maakt.