technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Clemens 23-11-2021 om 21:41
Sfeer impressie DNA PO Hier even sfeer foto van mijn voorbereiding voor morgen. PCR van eigen DNA met vier A6 klassen. Komende weken dan de restrictie en de gel runnen.
IMG-1459.jpg
reacties: 4
  Reactie van: M. van Gessel 24-11-2021 om 08:12
Dat ziet er goed uit!
Klinkt als een mooi practicum. Welk voorschrift gebruik je hiervoor?
Zou hier op school graag meer deze kant van de biologie ook belichten.

Reactie van: Clemens 24-11-2021 om 10:55
Google maar even op Edvotek #345
Zit in de handleiding zelfs een TOA handleiding achterin (Instructors guide).
Wij vriezen na elke stap de samples in zodat we 4 lessen in 4 week het PO in de reguliere lessen kunnen aanbieden.
De engelstalige deel past goed bij wat A6 lln ook in hun vervolg studie krijgen. Wij hebben wel een aanvullende NL deel met vragen waarom je alles doet. (veel knip en plakwerk met eigen sausje uit materiaal van Reizend DNA PO)
Wel tijdig bestellen, levertijd iets lang dan standaard glaswerk.

Reactie van: Clemens 25-11-2021 om 16:06
Ik ben blij met die knallende kleuren epjes houders. Met vier klassen goed uit elkaar houden helpt dit goed. Elke docent/klas een eigen kleur. Leerlingen krijgen een nummer en de lln moeten op nummer deze plaatsen in de epjes houder. Dat werkt beter dan teksten op epjes (die mogelijk deels eraf vallen en niet meer leesbaar zijn)

Ook werken we af en toe met QR code voor uitleg aspect.
IMG-1464.jpg

IMG-1465.jpg

Reactie van: Clemens 03-12-2021 om 09:23
Even nog een tip. In het biologie VO onderwijs doe je steeds meer DNA practica. Veel epjes gebruiken bij alle stappen tussen sample nemen, PCR en gel runnen. Een goede boekhouding met veel leerlingen is dan belangrijk.
Voorheen gebruikte ik Edding 400 stiften om epjes etc. te beschrijven. Die bevallen mij dus echt niet, en die heb ik allemaal doorgeschoven om reageerbuizen etc. mee te beschrijven.
Mijn tip, neem de Edding 8015F Laboratory, die heb ik nu gekocht via de kantoorboekhandel
De Edding 8015F Laboratory is echt veel beter als je epjes moet beschrijven !

groet Clemens