technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Stijn Kok 02-09-2021 om 13:22
Fruitvliegjes bestellen Heeft iemand een tip over waar ik aan Drosophila kan komen? Ik kan echt niets vinden.
Het is voor het klassieke genetica-experiment waarbij je het wild-type (met rode ogen) kruist met de mutant met witte ogen.
reacties: 8
  Reactie van: 02-09-2021 om 13:34
In het verleden had Vos instrumenten die leverbaar van Carolina (een Amerikaanse leverancier)

  Reactie van: Leendert Stam 02-09-2021 om 13:49
Wij bestellen ze altijd bij de KU Leuven:
https://www.biw.kuleuven.be/studeren/ondersteuning/ecovo/apparatuur/drosophila-nl
Bevalt uitstekend

  Reactie van: Stijn Kok 02-09-2021 om 13:49
Dank voor de tip! Maar helaas leveren Vos instrumenten en Eurofysica geen fruitvliegjes meer. De klantenservice weet ook niet wie dat nog wel doet.
Ik zal dan maar eens gaan kijken of ik direct bij Carolina kan kopen (maar ik zou toch denken ze ook dichter bij huis verkrijgbaar moeten zijn...)

  Reactie van: Stijn Kok 02-09-2021 om 13:51
Dank voor de tip! Ik ga dan eerst maar eens contact opnemen met de universiteit hier.

  Reactie van: Leendert Stam 02-09-2021 om 13:51
Zoals Clemens al zegt zit er best veel tijd in. Als ze het verslag voor de voorjaarsvakantie moeten inleveren zou het zomaar kunnen zijn dat het nog aan de krappe kant is.
Ik hou zelf trouwens het hele jaar door een buis met een aantal type in leven. Valt op zich qua werk best mee als je er wat handigheid in krijgt.

  Reactie van: Leendert Stam 02-09-2021 om 13:53
Leuven levert ze gewoon via de post trouwens. Ik heb daar echt goede ervaring mee.

  Reactie van: Leendert Stam 06-09-2021 om 11:10
Momenteel gebruiken wij Wild, Ebony, White en Vestigial. Laatste 2 zijn de verschillen duidelijk zichtbaar ten opzichte van de Wild.
Ebony (donkere lichaamskleur) is lastiger. Officieel zou de lichtere lichaamskleur van het Wild type dominant zijn, maar in praktijk gaat de kleur van de F-generaties een beetje ertussenin zitten. Het is fijn als de leerlingen in de discussie daar wat over zegen natuurlijk.
De type Ebony, White en Vestigial zijn wel goed te gebruiken als di-hybride kruising

  Reactie van: H.van Aken 07-09-2021 om 14:20
Ik bestel de vliegen minimaal 7 tot 8 weken voor de start van het practicum bij de universiteit van Leuven. Als je white en vestigial kruist of vestigial en yellowBar dan heb je een dihybride kruising (1 gen X-chromosomaal en 1 gen autosomaal) voor de echte uitdaging.