technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: 20-08-2020 om 08:45
2 Corona gerelateerde vragen Beste collega's,
Nu hier het schooljaar weer gestart is komen we natuurlijk (?) elke dag wel een nieuwe Corona-gerelateerde brein-uitdaging tegen.
Ik wil er graag 2 aan jullie voorleggen en ben benieuwd naar jullie meningen.

1) Bij de experimenten "voeding en vertering" komt al snel het zetmeel/speeksel proefje ter sprake. Vraag is nu dus of een experiment met speeksel in de corona-tijd handig is om te doen en of er extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn bij het schoonmaken?

2) we hebben hier wat discussie over of leerlingen van 18 jaar of ouder een andere benadering nodig hebben qua practica en de door hun gebruikte materialen of niet. Ik denk van niet, maar collega's denken van wel en geven bv. aan dat de door hen gebruikte materialen extra ontsmet moeten worden. Hiertoe wordt een registratie van leerlingen van 18 en ouder opgestart.
reacties: 6
  Reactie van: Clemens 20-08-2020 om 10:24
M.b.t. vraag 1 : Ik dacht er ook net over na. En de eerste insteek is dat we geen proeven met speeksel gaan doen. Heeft ook voordelen, want ik had nog ander PO liggen die ik graag in het programma wil schuiven. En dat kan nu naar voren.
Overigens je kunt speeksel PO doorlaten gaan als je amylase uit een potje haalt. (tip maak het steeds elke dag weer vers, gebruik geen demi, maar kraanwater)

  Reactie van: Clemens 20-08-2020 om 10:33
M.b.t. vraag 2: geen leeftijd onderscheid bij ons. lln mogen bij elkaar, maar houden 1,5 afstand t.o.v. volwassenen. 18 jaar is maar 'een' grens, om ergens een grens te trekken, maar had net zo goed 17 jaar en 6 maand 3 dagen kunnen zijn. of 18 jaar 2 maand en 1 dag.

  Reactie van: 20-08-2020 om 10:47
Clemens bedankt voor je reactie.
Beide reacties zijn gelijk aan mijn idee/gevoel

  Reactie van: Clemens 19-10-2020 om 22:01
Binnenkort doe ik wel een PO met speeksel (DNA PO). Op elke leerling (groep) tafel staat een laboratorium afvalbak met autoclaaf zakje. Alle dingen die in contact zijn met speeksel van lln moeten rechtstreeks in deze afvalbak. Leerlingen en personeel dragen handschoenen. Afval wordt direct aan einde van de les volgens de bekende regels onschadelijk gemaakt. Monster in Epje krijgt 99 ÂșC behandeling in laatste stap.

  Reactie van: 20-10-2020 om 08:11
Clemens,
Het klinkt heel doordacht en veilig, de beschreven werkwijze.
Toch zou ik in deze tijd (net op het radionieuws dat het REDteam adviseert om alle VO scholen voorlopig te sluiten ivm grote toename besmettingen in de leeftijdsgroep 12-18 jaar) er niet snel voor kiezen om een practicum met speeksel te laten uitvoeren door de leerlingen.
In de door jou beschreven werkwijze is het risico minimaal denk ik, maar je moet er toch niet aan denken dat je school om welke reden dan ook een hotspot wordt en er dan naar de biologieles en/of PO wordt gewezen.....

Voor ons was dit reden om het zetmeelverteringspracticum in klas 2 te laten vervallen.

  Reactie van: Clemens 20-10-2020 om 11:19
Dank voor je reactie. Ieder houd zich flink bezig met COVID-19 in zijn onderwijs organisatie. En als ik winkels/musea/OV vergelijk hoe het op mijn school toegaat, dan ben ik niet enthousiast.

Ieder moet in zijn eigen organisatie mbt PO Bio een afweging maken. Dat kan per school flink verschillen. En een klas 2 is al heel wat anders dan VWO-6 in de afweging.
Ik vindt dat mijn VWO-6 lln, dat zijn lln die volgende jaar mogelijk een academische opleiding/vervolgstudie gaan doen en mogelijk 10x qua veiligheid complexer PO gaan doen een goede veilige werkhouding mag verwachten/aanleren. Dat hebben ze ook nodig voor hun vervolg studie. Als sectie Bio overleggen we hier over wat wel en niet mogelijk is en welke aspecten we (extra) op gaan letten.