technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Mevrouwmijderwijk 09-03-2022 om 09:39
Practicum oogontleden Hallo mede TOA's,

Binnenkort hebben wij een oog practicum gepland staan. Voorheen gebruikten wij hiervoor eigenlijk altijd runderogen. Nu hoor ik her en der dat dit niet meer toegestaan is. Maar of het onder bepaalde omstandigheden wel kan, kan ik nergens terug vinden.

Kan iemand mij hiermee helpen? Gebruiken jullie runderogen of juist niet?

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Danique
reacties: 6
  Reactie van: Oliivre 09-03-2022 om 10:02
Wij hebben onlangs lamsogen besteld via lesdieren.nl

Ik heb ook tegenstrijdige berichten gelezen over het gebruik van runderogen. Ik zou ook graag horen wie dit uiteindelijk bepaalt en waar we dit kunnen lezen.

  Reactie van: mvandendriessche@melanchthon.nl 09-03-2022 om 10:53
Voor informatie: https://veiligpracticum.nl/arbo/biologische-agentia/bloed-weefsels-organen/ .Ivm de ziekte BSE (gekkekoeienziekte) zijn er ooit strengere regels afgesproken die gelden ook voor de ogen. Alle slachthuizen die ik heb gebeld leveren geen ogen meer. Ik heb vorig jaar lamsogen besteld bij een Turkse slagerij/supermarkt, geen probleem. Ik hoop dat die vlg de regels jonger waren dan 12 maanden. Ze zijn wel kleiner dan runderogen. Goedkoper geleverd dan bij lesdieren.nl, vooral als de prijs onder de 50 euro blijft. Als je zegt dat het voor een school is krijg je ze soms voor een lagere prijs.

  Reactie van: H.van Aken 09-03-2022 om 11:28
Gebruik van kalverogen zijn geen probleem. Bij het slachthuis in Den Bosch kan ik ze gratis ophalen.

  Reactie van: Mevrouwmijderwijk 10-03-2022 om 08:11
Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik wat aan!
Goed om te weten dat kalverogen wel mogen. Het liefst heb ik varkensogen alleen bij het slachthuis hier in de omgeving slachten ze alleen runderen helaas en ik vind niet echt een ander slachthuis in de buurt. Ik ga eens navragen of zij ook kalverogen hebben en anders bestel ik wel lamsogen bij lesdieren.nl

  Reactie van: merijn0301 30-03-2022 om 11:06
Hoi,
Ik haal altijd kalfsogen in Den Bosch (Vitelco/PALI), aan de veemarktkade, meen ik.

Daar heb ik ook eens kalfshersenen gehaald. Eerst bellen, dan kun je er heen. Bij de receptie wordt je dan naar de portier gestuurd die (per PIN) afrekent).

  Reactie van: Erik Rausch 03-04-2022 om 12:19
Hoi Danique, wij gebruiken lamsogen. Deze bestellen we bij het slachthuis (Verschoor) is ook nog halal. Dit is speciaal voor school dus neem ik aan dat dit wel mag.