technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Lieneke 12-01-2024 om 12:28
Microscopen Hoi allen,

Ik vroeg me af of er ervaringen zijn met verschillende soorten microscopen? Wij hebben op dit moment alleen maar BioBlue, opzich zijn die goed, alhoewel van degenen van 5+jaar oud wel bijna allemaal de oplader het begeven heeft (daarvan haal ik nu regelmatig de batterijen eruit, laad ze op en plaats ze weer terug) maar verder zijn ze nog helemaal goed.
Wij zijn toe aan meer microscopen en ik zit nu te kijken naar de FL100 LED. Deze zijn ongeveer de helft van de prijs van de BioBlue. Een ander voordeel aan de FL100 vind ik dat die echt een losse grote en kleine stelschroef hebben en niet zoals bij de BioBlue met een binnenste knop en een buitenste knop wat ik in de praktijk vaak tot verwarring zie leiden bij de leerlingen.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over of het prijsverschil in verhouding is tot de kwaliteit en/of hoe lang ze meegaan?

Hoor graag van jullie, groetjes, Lieneke
reacties: 4
  Reactie van: Clemens 24-01-2024 om 10:44
Wij hebben op school 2 sets. 15 keer budget model en 15x goede BioBlue met kruistafel.
Ik als TOA maar ook docenten willen altijd het liefst met de BioBlue werken.
Ik zou altijd voor de betere versie gaan. Afschrijving zal minimaal 10 jaar zijn. Als je goedkope optie kiest zit je er zeker 10 jaar aan vast en dat is zuur al je microscoop niet goed bevalt.
Scherpstellen groot in klein (Coaxiale knop) is echt dé standaard. Dat is met beetje accent in de uitleg prima over te brengen. scherpstellen met 2 knoppen is vintage/ goedkope oplossing

  Reactie van: Clemens 24-01-2024 om 10:58
Wat betreft de lader. Mijn set microscopen gaat circa 1 keer per kwartaal aan de lader voor een ½ dag. Die zijn allemaal goed. Op een andere school waar inmiddels niet meer werk hadden we de gehele set 24/7 aan de lader. Dat structureel aan de lader blijken de BioBlue niet goed tegen te kunnen. Ik heb daar meerder printjes moeten repareren.
Er blijk een onderdeel zekering of weerstandje van <1,- vervangen te moeten worden.
Kan ook zijn dat bepaalde partij gevoeliger is voor deze storing dan andere serie.

  Reactie van: Lieneke 29-01-2024 om 16:23
Ah, dankjewel voor je advies. Degenen die niet meer opladen zijn inderdaad allemaal van dezelfde oude partij, bij geen van microscopen van de nieuwe partij is dit het geval. Ik weet niet of die van de oude partij in het verleden teveel aan de oplader gehangen zijn, maar ik denk eigenlijk van niet.
Zie jij misschien kans om een how-to inclusief onderdeeltje te posten of te emailen? Of een foto van het printplaatje met welk weerstandje/onderdeeltje vervangen moet worden? Ik leer graag nieuwe dingen maar ben (nog) niet zo'n held met printplaatjes.
Groetjes, Lieneke

  Reactie van: Clemens 14-04-2024 om 18:48
Post een een foto van de printplaat. 1 foto van boven 1 foto van benedenzijde.