technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Middelbareschoolproefjes 20-10-2022 om 13:44
kleine stelschroeven microscoop werkt niet Ik ben de microscopen aan het controleren. Eerder een filmpje gemaakt hoe ik het oculair schoonmaak op mijn manier. Microscopen schoonmaken met lenspapier en perslucht https://www.youtube.com/watch?v=GaFCmZ1bYoc
Ik heb microscopen met 1 oculair die 400 keer max. kan vergroten.
Bij 2 microscopen kan je draaien wat je wil aan de kleine stelschroef maar krijg je het beeld niet scherp want het beeld verandert dan niet. Lukt wel als je heel voorzichtig draait aan de grote stelschroef, maar deze 2 microscopen zijn dus onbruikbaar voor een leerlingen practicum, omdat leerlingen met de kleine stelschroef moeten scherpstellen bij de grootste vergroting van 10 x 40 keer.
Bij een andere microscoop is de slag van de kleine stelschroef te klein. Je kan maar 350 graden draaien. Meestal kan je de kleine stelschroef 3 of 4 keer ronddraaien en krijg je het beeld scherp als je niet teveel bij de uiterste gedraaide standen van de kleine stelschroef zit.
Heeft iemand ervaring om dit op te lossen en heeft het zin met een kruiskopschroevendraaier de hele microscoop onder de zwarte microscooptafel te demonteren?
Bij 2 andere microscopen ging de grote stelschroef te zwaar en moet je met 2 handen draaien en bij 1 daarvan zit er een loze slag in van 30 graden voordat de tafel naar boven of beneden gaat. Er zitten schroeven in de grote en kleine stelschroeven maar daaraan draaien met een schroevendraaier hielp niet.
reacties: 1
  Reactie van: Erik Rausch 08-11-2022 om 21:40
Hoi, het ligt er een beetje aan welke microscopen het zijn. Ze werken allemaal weer net anders. Bij onze nieuwe hadden we een zelfde probleem. De kleine schroef zit met inbusschroefjes maar zelfs als ik die vastdraaide bleven ze 'doordraaien'. Ik heb een gat geboord door de plastic stelschroef en door het asje en daar een metalen pennetje in gezet. Bij deze microscopen werkt het. Succes!
Erik