technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Leendert Stam 09-05-2022 om 14:12
genetische modificatie Ik krijg voor PWS de vraag of wij een proefje hebben met/over genetische modificatie. Ik weet daar zelf niet echt iets over, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? reacties: 2
  Reactie van: Clemens 09-05-2022 om 15:01
Ik zou de leerling adviseren contact op te nemen met het PWS steunpunt van een universiteit.
Gezien het onderwerp is dan de WUR het meest waarschijnlijke.
https://www.wur.nl/nl/show/CRISPR-Cas-nauwkeurige-aanpassing-van-DNA.htm
Of google eens op plantkracht
Zelf geen ervaring met het onderwerp.

  Reactie van: Clemens 09-05-2022 om 15:32
Oh . . .Zie toch nog wat in mijn archief dat ongeveer op de golflengte zit.
Dit PWS hebben lln bij mij gedaan omdat ze i.v.m. corona regels niet op de universiteit konden uitvoeren.
Een (1) alinea uit het voorschrift:

Het experiment
De proef is gebaseerd op veroudering. Dit kan ik op twee verschillende manieren voorkomen, namelijk veroudering waarbij cellen constant delen (waardoor dus nieuwe cellen ontstaan) en veroudering waarbij cellen niet delen en dus echt ouder worden. Voor dit onderzoek zullen we gebruik maken van niet-delende cellen.

Hoe gaat de proef precies in zijn werk. Van te voren moeten er gistcellen (bakkersgist uit supermarkt) gekweekt worden. Wanneer aan het onderzoek begonnen wordt, moeten eerst de voedingsmiddelen verwijdert worden d.m.v. centrifugeren. Hierdoor kunnen de cellen in principe niet meer delen. Vervolgens worden er groep/scholier 4-6 reageerbuisjes met daarin een bepaalde concentratie gistcellen gemaakt. Dit kan bepaald worden met m.b.v. een spectrofotometer OD600. Een absorptie van 1 OD staat voor 10* 10^7 per ml. Daarna wordt de te onderzoeken stof aan alle reageerbuizen toegevoegd, behalve de controlebuis. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld vitamines, zout of medicatie. Het kan ook zijn dat de invloed van temperatuur of pH onderzocht word. In dat geval wordt er niets toegevoegd, maar moet de reageerbuis op een bepaalde temperatuur of pH-waarde gehouden worden.
etc. etc. etc.