technisch onderwijs assistenten

Natuurkunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Lenard 29-01-2020 om 09:15
Vervanging systeembord Ik zou graag willen weten of iemand alternatieven kent voor het systeembord. Onze systeemborden gaan nogal eens kapot. De trafo's zitten vaak niet meer goed vast. Ik ben het een beetje zat. Maar, didactisch gezien zijn het erg goede apparaten. Ik sta open voor zowel hardwarematige als digitale ideeën en voor ideeën met een interface zodat er alsnog sensoren kunnen worden gebruikt.
Ik verwerk mijn bevindingen op mijn website: Online systeembord - similatie logische circuits

reacties: 2
  Reactie van: Clemens 29-01-2020 om 14:55
Didactische vind ik inderdaad systeembord nuttig om systematische, abstract te leren denken rond thema logische schakelingen.
En het fysiek werken met draadjes blijft beter bij praktijk aansluiten en dus niet een systeembord online gebruiken.
Anderzijds is het zwaar zwaar verouderd om problemen hardware matig zo op te lossen. Tegenwoordig werkt alles met enkel paar basic hardware
blokken en alle andere verwerking gebeurd met software. Dus investeren in Aruino printjes met wat breadboards moet je serieus overwegen ?

  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 30-03-2020 om 09:56
Logisim (http://www.cburch.com/logisim/) is een digitale omgeving voor het simuleren van logische schakelingen. Het aardige ervan is dat je meer mogelijkheden hebt dan op het systeembord, maar misschien wil je dat niet.

Een hardware-variant is te koop in Engeland bij Findel International: Unilab MFA modules. Iedere module is een losse printplaat die je kunt koppelen met andere modules. Voordeel is dat je de componenten gewoon ziet zitten op de print. Centraal zit de Decision Module (https://www.findel-international.com/product/science/physics/electricity-and-electro-magnetism/mfa-decisions-module-mark-ii/e8h27593) en daar kun je andere modules (Counter, Memory, Movement, Music) op aansluiten. Verbindingen worden gemaakt met 2 mm stekkers (helaas niet met 4 mm).
Als het je wat lijkt, kun je ze bij ons (Hogeschool Rotterdam) komen bekijken.