technisch onderwijs assistenten

Natuurkunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Clemens 08-04-2021 om 11:31
Internet op school voor Raspberry PI sensor Voor bepaalde onderzoeken, ik denk bijvoorbeeld aan fijnstof meten of kosmische straling etc. heb je internet nodig. bijv.
https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/luftdaten
Je moet dan een Raspberry PI print aan het internet hangen.
Iets anders dan een netwerk-PC aan het netwerk ligt extreem complex bij onze IT-service desk. De sensor moet buiten het gebouw meten, maar er is geen school wifi signaal te ontvangen buiten ons schoolgebouw. UTP kabel ?
Hoe doen jullie dat op school ? Hoe internet of things toepassingen op het web krijgen op school ?
reacties: 3
  Reactie van: jmn 11-05-2021 om 08:18
Sorry, beetje late reactie.
Maar ik zie de vraag nu pas.
Ik had iets soortgelijks.

Momenteel gebruik ik voor dit soort problemen een eigen router met simkaart erin (4G Router). Daarop staat een data abonnement van 3Gb per maand en dat is voldoende. VOor de school/sectie is dat niet extreem duur. Of er nu 20 teamleiders/managers een abbo van school hebben of 21.

Maar hebben jullie geen 'Bring Your Own Device' netwerk dan ofzo? Voor gasten?
Daarmee kan ik, met een hoop zoekwerk en programmeer werk, via Raspberry nu ook wel verbinding maken. Dat heeft namelijk een WPA2 Enterprise beveiliging en dat is niet echt standaard voor Raspberry.

Groet,
Johan

  Reactie van: Clemens 12-05-2021 om 16:19
Bedank ! Dit is zeker een belangrijke aanvulling.
Wij hebben ook een 'Bring Your Own Device' systeem maar ging er van uit dat complexere beveiliging niet zou gaan werken met een Rasp.PI . Maar begrijp dat het misschien toch mogelijk is als je de juiste instellingen kunt vinden.
Na het vogel broedseizoen wil ik kijken of de webcam in het biologie nestkastje een upgrade kan krijgen met beeld vastleggen (we kunnen nu alleen kijken, niks bewaren) .
Van zo'n speciale router had ik nog nooit gehoord, maar dat is ook een optie om te overwegen.

  Reactie van: Oliivre 18-06-2021 om 09:29
Ik gebruik ook een netwerkkabel voor de internetverbinding. Wij hebben hier ook een WPA2 netwerk en het is mij tot nog toe niet gelukt om mijn raspberry pi hiermee te verbinden.

jmn, als je iets zou kunnen delen over hoe dit gelukt is, graag.

Een andere optie is het delen van mobiel internet via een telefoon. Dit kan gebruikt worden bij korte (een lesuur) metingen op locatie. Of simpelweg enkel om af en toe de meetresultaten uit te lezen. Als de pi eenmaal een keer verbonden is, verbindt hij de volgende keer automatisch. Dus dit werkt ook als headless device.