technisch onderwijs assistenten

Natuurkunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: MaaikeR 14-11-2022 om 14:19
Wimshurst onderhoud Dag collega's

Ik ben op zoek naar tips omdat de snaren van onze Wimshurst machines regelmatig (lees, meerdere keren per jaar) scheuren. Het materiaal bestel ik bij Vos of Eurofysica, dus het zou geschikt moeten zijn, maar het gaat dus helaas helemaal niet lang mee.
Hoe onderhouden jullie de Wimshurst? En halen jullie het hele apparaat uit elkaar bij het vervangen van een snaar?
reacties: 4
  Reactie van: Clemens 15-11-2022 om 16:14
Laat je leerlingen er aan draaien ? Of heb jij of je collega's erg veel kracht in de handen/armen ?
Ik heb nog nooit een snaar vervangen. Maar je moet vooral langzaam op toeren laten komen en niet veel kracht zetten.

  Reactie van: Werner 21-12-2022 om 12:09
Bij ons werkt ie ook al jaaaaaren zonder problemen. Nooit iets aan hoeven te doen.

  Reactie van: Michel van den hout 24-01-2023 om 11:20
Ik werk er ook al jaren mee en ook nog nooit een snaar vervangen. Maar hij staat ook in een dichte kast, zodat er geen zonlicht bij kan. Staat hij in de felle zon, dan kan het zijn dat je hem wel een keer mag vervangen.

  Reactie van: Lenard 26-01-2023 om 10:49
Bij een ander apparaat met snaaroverbrenging heb ik de snaar vervangen door een tiental elastiekjes. Daarmee werkt het dan ook goed. Je moet de elastiekjes na afloop wel verwijderen en in een donkere lade leggen, want elastiek kan slecht tegen (zon) licht. Ze verouderen heel snel. Ik vermoed dat uw rubberen bandjes snel stuk gaan omdat ze teveel (zon)licht krijgen.