technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Renaren 12-07-2024 om 10:47
chemisch afval Beste collega's,

Hoe voeren jullie chemisch afval af? Wij zijn aan het opruimen en hebben een heleboel chemisch afval. Vaste stoffen doen we bij elkaar bij zware metalen. Zoutoplossingen van lood doen we kaliumjodide bij en dan ontstaat er een geel neerslag dat we affiltreren en het filter bij de zware metalen doen.
Hoe doen jullie dat? En hoe voeren jullie het daarna af?
reacties: 2
  Reactie van: Marco 15-07-2024 om 12:48
Afvoeren van chemicaliƫn is eigenlijk heel simpel.
Je inventariseert wat je wilt afvoeren, neemt contact op met de afval-contractant van de school, geeft de lijst van stoffen die je wilt afvoeren aan hen door en zij voorzien je van de juiste vaten en advies wat in welk vat mag/moet.
Zij voeren dit op de juiste wijze af en geven de school een overzicht van de afgevoerde stoffen zodat de school (en dus jij als TOA) bent gedekt wanneer er discussie of controle komt.

Reactie van: merijn0301 17-06-2025 om 10:30
Opmerking:
ik begrijp het waarom jeKaliumjodide bij je lood-zouten doet (als dat mooi gescheiden wordt ingeleverd na een pract.). Wel vind ik het een vrij dure methode omdat Kaliumjodide, in mijn ervaring, een vrij duur spulletje is (in verhouding).

Zware metalen
Oplossingen en neerslagen van zouten van zware metalen (Lood, Koper, Kobalt, Zilver..)
Oplossing en suspensies opgevangen in een jerrycan.
Ook de metalen zelf horen hier bij. Een pH-elektrode (zilver/zilverchloride) horen hier ook bij.
Als wij een periode/PSE hebben met neerslagen en ik kan niet zeggen wat in welke reageerbuis zit dan gaat alles bij zware metalen.
Sommigen laten vloeibaar zware metalen afval vaak indampen of neerslaan.
Zelf doe ik dat niet: Dan moet je een bekerlgas gaan uitschrapen waarbij je NOG meer in aanraking komt met dat spul.

Halogeenhoudend organisch
Als je een practicum of DEMO heb gedaan met bijvoorbeeld hexaan/hexeen met broom of Jood dan hoort dit bij halogenehoudend.
Het niet-halogeenhoudend organisch mag hier ook bij.
Als je flessen hebt met inhoud deze ook zo aanbieden.

Zuren/Logen
Geconcentreerde zuren en geconcentreerde logen/alkalische vloeistoffen als ammonia 25% laten afvoeren.
Zo had ik (erfenis uit verleden) en vat met ruim 15 liter 25% ammonia.
Verdunde zuren en logen gebruikt voor bijv. titraties neutraliseer ik altijd. Dat mag dan door de gootsteen (uitgaande van "normale" titraties). Erlenmeyers die leerlingen hebben gebruikt zijn nagenoeg neutraal, dat ook door de gootsteen.

Overig
Soms hebben we een practicum met Kaliumthiocyanaat en IJzer(III)chloride. Dat laat vang ik ook apart op zodat het zeker niet met zuren in aanraking komt.
Ook had ik ooit watervrij aluminiumchloride. Als daar water bij komt komt er (volgens mij) zoutzuurgas vrij. Dat had ik wel expliciet op het potje gezet. Later gewerkt met Aluminiumchloride-6-hydraat. Dat heeft die eigenschap niet.

Bij REDOX-practica ligt het aan de gebruikte stoffen. Als er zware metalen zijn gebruikt dan geldt: Bij zware metalen stroom.

Soms komt het voor dat organisch gemengd is met zware metalen (een practicum met kobalt, propanol en water zou zoiets kunnen zijn, meen ik..). Dan moet je kiezen. Zelf geef ik zware metalen voorrang.

Aanbieden
We hebben een contract met een afvalverwerker. Neem contact op met dit bedrijf. Vaak vragen ze om een lijst met stoffen en (geschatte) hoeveelheden en volumes. Vaak wordt chemisch afval via een onderaannemer gedaan.
Als er geen dergelijk contract is: Zoek een grote afvalverwerker op in de buurt en zoek daarmee contact.
Je krijgt inderdaad een document ter bevestiging. Al dan niet gedetailleerd.

Het fijnst vind ik zelf om zelf een grove sortering te maken tussen de stromen hierboven. De ophaler doet dan de eindselectie.

Mocht je ook nog biologisch snijafval hebben dan moet je contact zoeken met de Rendac (of soortgelijk bedrijf).

Merijn