Geplaatst door: Middelbareschoolproefjes
23-06-2022 om 11:53
5labregels: 1tas onder tafel 2labjas dicht 3BinaSinas 4kruk onder tafel 5labtafel schoon en droog
Ik heb een filmpje gemaakt met de 5 labregels waarvoor de scheikundedocenten op onze school puntaftrek geven als ze niet worden nageleefd bij een PO Pratische Opdracht https://www.youtube.com/watch?v=un9CC3Lew4c
5 labregels in het scheikundelab.
Eerst de samenvatting van 1,5 minuut.
regel 1: tas onder de tafel
regel 2: altijd labjas aan met knopen dicht.
Met brander lab(oratorium)/veiligheidsbril op en haar in de
staart en losse brandbare uitsteeksels zoals shawl en
flappen van hoofddoek in de labjas.
Regel 3 : Geen BiNaS = een Sinas
Regel 4: kruk onder de labtafel na afloop en als je wegloopt
van je plek om iets te halen.
regel 5: labtafel schoon en droog achter laten
Verder reageerbuizen opruimen en reageerbuizen met zware metalen opruimen, ook KaliumperMANGanaat en KaliumdiCHROMaat reacties: 2
5 labregels in het scheikundelab.
Eerst de samenvatting van 1,5 minuut.
regel 1: tas onder de tafel
regel 2: altijd labjas aan met knopen dicht.
Met brander lab(oratorium)/veiligheidsbril op en haar in de
staart en losse brandbare uitsteeksels zoals shawl en
flappen van hoofddoek in de labjas.
Regel 3 : Geen BiNaS = een Sinas
Regel 4: kruk onder de labtafel na afloop en als je wegloopt
van je plek om iets te halen.
regel 5: labtafel schoon en droog achter laten
Verder reageerbuizen opruimen en reageerbuizen met zware metalen opruimen, ook KaliumperMANGanaat en KaliumdiCHROMaat reacties: 2
Reactie van: Clemens
24-06-2022 om 10:57
Volgens mij is Kaliumdichromaat 'overal' verboden, of op zijn minst zeer sterk af te raden
In Frankrijk verboden in het onderwijs, in Belgie zeer sterk afgeraden door vakorganisatie chemie docenten.
Ik lees: Toxicologie en veiligheid
Beide ionsoorten hebben een carcinogene werking, omdat zij allebei hexavalent chroom (CrVI+) bevatten. Daarnaast zijn oxidatoren gevaarlijk wanneer zij in contact komen met metalen of reductoren. Hierbij kunnen exotherme reacties optreden en schadelijke, irriterende of toxische dampen ontstaan.
In Frankrijk verboden in het onderwijs, in Belgie zeer sterk afgeraden door vakorganisatie chemie docenten.
Ik lees: Toxicologie en veiligheid
Beide ionsoorten hebben een carcinogene werking, omdat zij allebei hexavalent chroom (CrVI+) bevatten. Daarnaast zijn oxidatoren gevaarlijk wanneer zij in contact komen met metalen of reductoren. Hierbij kunnen exotherme reacties optreden en schadelijke, irriterende of toxische dampen ontstaan.
Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl
24-06-2022 om 11:12
Kaliumdichromaat staat al jaren op de lijst van carcinogene, mutagene en reprotoxische stoffen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het is een van de beruchte chroom-VI verbindingen waar Defensie zijn medewerkers te lang met onvoldoende bescherming mee heeft laten werken. Dat moet je niet meer in huis willen hebben. Afvoeren die troep!