technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Doortje 28-11-2019 om 12:54
Toestel van Hofmann en knalgas aansteken Als wij op school het toestel van Hofmann gebruiken moet ik hem altijd een uur van te voren al aanzetten anders is er niet genoeg gas ontstaan om de aantoningsreacties mee te doen. Ik gebruik 1 M zwavelzuur en demiwater (50 ml op 200 ml) en zet het apparaat aan op 20 volt. Weet iemand hoe het kan komen dat het zo lang duurt?
We willen nu voor de eerste keer een opstelling maken met het toestel van Hofmann waarbij je het ontstane gas dmv slangetjes en een t stukje om de gassen samen te voegen naar een bak met sop laat lopen om zo de ontstane bellen aan te steken. Is er iemand die daar toevallig ervaring mee heeft, hoe je zo'n opstelling het beste kunt maken?
reacties: 5
  Reactie van: 28-11-2019 om 23:11
Dag Doortje,
Op zich moet je met zelfs 0,1 M zwavelzuur al meteen twee keer zoveel waterstofgas krijgen dan zuurstof. Zijn je electroden (platina?) heel klein? Zijn de verbindingen goed en schoon? Ik zet de transformator altijd op 24 volt en tijdens het verhaal over Hoffman, hoe de opstelling werkt, de reactievergelijking verklaard, laat ik een reageerbuis vol lopen (op de kop, waterstof lichter dan lucht verhaal erbij) en draai hem om met vinger erop. Brandend lucifer erbij, de waterstofscheet laten horen en deze verklaren na vragen rondje. Was het geluid van hoog naar laag, of gelijk, of van laag naar hoog qua toonhoogte. Dan nogmaals laten horen. Uitlegvgeven met panfluit spelend op de reageerbuis met steeds meer water erin, hiermee hoog naar laag geluid verklarend. Inmiddels is er zoveel zuurstof dat de gloeiende houtspaan (over lengte doorgebroken tongspatel, aangestoken en uitgeblazen) daarmee weer een wakkerende vuurspaan wordt.
Kortom, aan de geleidbaarheid vanwege te weinig zwavelzuur (accuzuur) zal het niet liggen.
Als je een knal in sop wil laten horen moet je niet het toestel van Hoffman gebruiken, maar het knalgas apparaat. Deze buis in een mortier met zeepsop leiden en deze belletjes aansteken. Eerste poging lukt nooit. Logisch ook. Het eerste gas uit de buis is ademlucht. Tijdens deze eerste poging het apparaat ook aan laten staan (wel uit de mortier halen). Dit uitleggen tijdens belletjes tweede poging maken. Tweede poging geeft een harde velle knal (bescherm je oren!) en waarschuw je toehoorders hiervoor.

  Reactie van: Andre 06-12-2019 om 10:21
Misschien moet je de kraantjes eens opnieuw invetten, wellicht ontsnapt een deel van het gas? Als wij de gassen willen samenvoegen en in zeepsop willen laten knallen doen we dit met een injectiespuit van 60 mL. We zetten slangetjes bovenop de uitgangen van het toestel waar we de injectiespuit in kunnen steken. Dan zuigen we 40 mL waterstof en 20 mL zuurstof (in 1 spuit) op uit de buizen en spuiten dit gasmengsel in een bakje met water en zeepsop. Wel vingers in de oren, het is een flinke knal.

  Reactie van: merijn0301 12-12-2019 om 12:48
Wat betreft het Hofmann-apparaat : Ik gebruik tegenwoordig Kaliumsulfaat-opl. (ong 1 M). De docent vergat het toestel nog wel eens waardoor de bol overliep : Niet zo fijn met 1-2 M Zwavelzuur.
Dit werkt prima maar iets langzamer maar na een minuut of 10 heb je genoeg voor een "blafje" en een gloeiende spaander.
Wij hebben hier een "heus" knalgas-apparatje : Beide gassen komen door hetzelfde slangetje. Meestal laat ik dit kort lopen zonder opvang, daarna in het sop. Aansteken met een brander of grote aansteken. Wel watjes in je oren : Het is inderdaad een ferme knal.

  Reactie van: Rudolph Duijghuisen 18-12-2019 om 09:19
Als het lang duurt voordat je met 20 volt voldoende gas hebt zou het kunnen dat er erg weinig stroom door het apparaat gaat, de interne weerstand is dan groot. Een hogere concentratie zwavelzuur, of kaliumsulfaat, zorgt al voor een betere geleiding. Ik begrijp uit jouw tekst dat je het 1M zwavelzuur nog verdund met demiwater, klopt dat? De afstand tussen de elektroden en het oppervlakte van de elektroden hebben ook invloed. Ik heb twee apparaten staan, in de oude zitten de elektroden wat dichter bij elkaar en zijn de (zelf gemaakte) elektroden van platinadraad dat tot een spiraaltje is gedraaid, net als een pennenveertje. In mijn nieuwe apparaat zitten de elektroden wat verder van elkaar en zijn het platina plaatjes. het oude apparaat produceert bij dezelfde concentratie zwavelzuur en hetzelfde voltage beduidend sneller gassen. Niet alle apparaten zijn dus het zelfde, het kan ook geen kwaad je snoertjes en contacten eens na te kijken, door het zuur/zout kunnen deze makkelijk corroderen en dus slecht contact maken. Succes.

  Reactie van: Leontine 07-12-2020 om 13:18
Voor het toestel van Hofmann gebruiken wij ongeveer 0,4- 0,5M H2SO4. en 30V.

Ik heb gemerkt dat deze lading en de O2 moleculen weleens verdwijnen in aanslag op het soldeer vd electrode. Dit is te verhelpen door het soldeer af te sluiten met bv lijm uit een lijmpistool.

Verder doen wij het knalgas met een injectiespuit ipv met slangen.
Hiervoor doe je een klein stukje slang aan een 10ml spuit. Daarmee zuig je 6.6ml H2 op en 3,3 ml O2. Dit spuit je in het sop en dan snel aansteken.

Groetjes Leontine TOA Leeuwenhorst