technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: merijn0301 14-03-2023 om 12:06
Neerslagen-practicum en magnesiumhydroxide Hallo allemaal,
We zijn hier bezig met het voorbereiden voor- en oefenen met het PSE neerslagen.
Onze docent heeft een aantal jaar geleden een leuk (voor sommige lln wat ingewikkeld( practicum bedacht:

Er is een mengsel met MOGELIJK 6 verschillende verschillende metaal ionen waarvan er slechts twee (oefen) of drie (PSE) in zitten. In dit geval Zilver- en magnesium-ionen. Deze moeten er één voor één worden uitgehaald d.m.v. neerslagen en filtreren.

Nu heb ik voor het oefenen een mengsel gemaakt van een magnesiumnitraat-oplossing en een zilvernitraat-oplossing. Als eerste wordt het zilver-ion neergeslagen met chloride-ionen.

Ik loop er tegenaan dat als geprobeerd wordt het magnesium neer te slaan met hydroxide er geen neerslag ontstaat. Soms heel licht, soms gewoon niet. Ik schat dat de concentratie Mg-ionen op dat moment +/- 0,1-0,15 M is, de natronloog-oplossing is 0,2 M. Voldoende op een neerslag te laten vormen, lijkt me.

Zou er toch iets anders in het spel kunnen zijn?

Groeten Merijn
reacties: 1
  Reactie van: Jolanda Benneker 28-03-2023 om 10:21
Onze ervaring is om neerslag reacties met Mg te laten plaatsvinden je 0,5 M Magnesiumnitraat nodig hebt.

Met vriendelijke groet,
Jolanda Benneker, St.Bonifatiuscollege, Utrecht