technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Middelbareschoolproefjes 08-04-2022 om 13:30
kapotte reageerbuizen in de glasbak? Er breekt wel eens wat glaswerk (voornamelijk door leerlingen uiteraard want toa's zijn natuurlijk handiger) maar kan dat in de glasbak of is dat een domme vraag? Ik gooi het tot nu toe in de perscontainer omdat de vorige toa dat ook deed.
Dit staat op internet: https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/afval-scheiden/glas-potten-flessen-en-ander-glas/
Hier staat niks over labglas maar wel:
Wel of niet in de glasbak?
De glasbak is alleen bedoeld voor verpakkingsglas (flessen en potten), niet voor drinkglazen, vazen en spiegels.
Niet: glazen en vazen
Ander glas dan verpakkingsglas - zoals theeglazen, wijnglazen, andere drinkglazen, (oven)schalen, vazen en sierflessen - is niet geschikt voor de glasbak, maar hoort in de vuilnisbak bij het restafval. Theeglazen en ovenschalen zijn van hittebestendig glas gemaakt. Dit 'geharde' glas heeft een ander smeltpunt dan verpakkingsglas en verstoort de recycling. Ook kristal hoort niet in de glasbak omdat het een andere samenstelling heeft. Het verschil tussen glassoorten is niet makkelijk te zien. Daarom mogen deze glassoorten niet in de glasbak.
reacties: 2
  Reactie van: Clemens 08-04-2022 om 15:11
Zover ik ik weet mag labo.glas (hard glas) niet in de reguliere glasbak. Iets met samenstelling en smeltpunt.
Wij zamelen glas apart in voor de veiligheid, maar uiteindelijk komt het wel in de gewone grijze bak.

  Reactie van: lizettekoevoets@gmail.com 11-04-2022 om 21:20
Nooit laboratoriumglas zomaar weggooien !!! Is te hard glas mag niet in gewone glasbak.
ik verzamel het en laat het 1 keer per jaar ophalen met chemisch afval door Renewi ( een afvalverwerkingsbedrijf bij ons in de buurt)
Er kunnen nl resten chemicaliƫn op zitten.