technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: merijn0301 16-03-2022 om 09:37
Zouten en neerslagen - Barium- en hydroxide ionen Hoi,

Ik heb een vraag naar aanleiding van een ergernis (en mijns inziens fout in BINAS 45).

In tabel 45 staat dat Bariumhydroxide goed oplosbaar is. Maar.. bij elk practicum wat ik heb waarbij, een Bariumnitraat-oplossing en natronloog worden gemengd ontstaat wel degelijk een neerslag. De concentratie van de Bariumhydroxide is op dat moment ongeveer 0,1 M. Maar, de totale ionen-concentratie heeft wellicht ook invloed.
Ik bedoel dus : een 0,1 M oplossing van Bariumhydroxide is mogelijk prima helder maar met alle "tribune-ionen"(Na+, NO3-) in het "reactievat misschien niet meer.

Ik vind dit erg storend. Het leidt tot heel veel verwarring en onverwachte resultaten bij leerlingen.

Lopen jullie hier ook tegenaan?

Groeten Merijn
reacties: 5
  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 16-03-2022 om 16:50
Hoi Merijn,

Frusterend ... Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wel even nagezocht. Volgens de MSDS van Carl Roth is de oplosbaarheid van het octahydraat 72 g/L bij 20 graden C. Bij een molaire massa van 315,444 g/mol zou de molariteit dan 0,228 mol/L zijn. Volgens BINAS 45A is dat goed oplosbaar (> 0,1 molair).

Kan het zijn dat er bariumcarbonaat wordt gevormd? Dat is slecht oplosbaar. Dit door reactie van CO2 uit de lucht (naar analogie van kalkwater - Ca(OH)2)? Barietwater wordt ook gebruikt voor aantonen van CO2.

Als je er zuur bij doet zou het CO2 weer vrij moeten komen en de troebeling weer moeten verdwijnen. Ik weet zo niet of er genoeg carbonaat onstaat om ook bubbeltjes CO2 te zien.

Dan klopt BINAS 45A wel, maar is er dus iets anders aan de hand.

Groet,
Peer

  Reactie van: merijn0301 18-03-2022 om 12:03
Peer,
Ik had nooit gedacht aan het vormen van carbonaat wat op zich niet zo raar gedacht is. Dat is een mogelijkheid. Dit ga ik zeker uitzoeken.

Maar, zou het ook kunnen dat de totale ionen-concentratie ook een rol speelt?
In ieder geval bedankt voor je reactie.

Merijn

  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 24-03-2022 om 16:08
Hoi Merijn,

Het lijkt me zeer wel mogelijk dat de totale concentratie van de ionen een rol speelt. Ik heb echter geen kant-en-klaar antwoord. Het materiaal dat ik zo snel kan vinden gaat uit van de 'standaard' vorming van een neerslag van 1 zout met 1 kation en 1 anion doordat het oplosbaarheidsproduct wordt overschreden. En daar wordt nergens rekening gehouden met tribune-ionen. De werkelijkheid zal waarschijnlijk genuanceerder en complexer zijn.
Op Internet kwam ik wel onderzoeken tegen die hier min of meer over gaan, maar ik mis de kennis om deze te beoordelen en het is me een 'te-ver-van-mijn-bed-show' om me in te verdiepen.

Laat tzt even weten of de theorette over CO2 klopt of niet; ik ben gewoon wel benieuwd. Barietwater bindt CO2 sterker dan kalkwater. De oplosbaarheid van BaCO3 is ook bijna de helft lager dan die van CaCO3 (0,07 mM vs 0,13 mM).

Groet,
Peer

  Reactie van: merijn0301 30-03-2022 om 10:12
Hoi,
Ik een "fix" verzonnen om zo toch tot de gewenste resultaten te komen (dit doen we allemaal wel ns, toch).
Ik heb een mengsel gemaakt van Bariumnitraat en citroenzuur. Zodoende wordt de oplossing van natriumhydroxide geneutraliseerd. Een flinke pellet natriumhydroxide weeg zo'n 0,3 gram (althans, in mijn pot). Daar heb ik de hoeveelheid citroenzuur op afgestemd (met een overmaat). Wel heb ik alles afgewogen voordat het in de reageerbuis ging om zeker te zijn van een juiste neutralisatie EN een duidelijke neerslag wanneer sulfaat wordt toegevoegd.

Ik ben me ervan bewust dat citroenzuur wellicht storend kan werkten sommige situaties. In het kader van dit experiment was dit echter niet aan de orde.

Groeten Merijn

  Reactie van: p.van.altenborg@hr.nl 30-03-2022 om 13:58
Zo te horen 'probleem (aq)' - opgelost dus. Mooie 'fix'!