technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: merijn0301 15-11-2021 om 10:23
Zetmeel Hoi,
In het verleden had ik altijd oplosbaar zetmeel. Dit deed ik in water, verhitte ik even en dan had ik een mooie, heldere (als water) oplossing zonder dat deze echt "dikkig" was. Voor iets als het SOA-spel echt fantastisch.
Nu heb ik, van BOOM, denk ik, een pot waar in een 1% oplossing een dikkige, loddige substantie wordt..

Naar mijn weten heette het vroeger "gemodificeerd zetmeel" (niet genetisch gem.). Weet iemand waar ik dat kan bestellen (Techniscience, VWR, Eurofysica...) ? Of in ieder geval waar ik op moet letten..

Groeten Merijn
reacties: 3
  Reactie van: 16-11-2021 om 07:59
Hoi Merijn,
Bij Eurofysica staat `Zetmeel, Oplosbaar` in de webshop. Ik denk dat dat de soort zetmeel is die je zoekt.

groet
Marco

  Reactie van: Clemens 18-11-2021 om 17:54
Goede ervaringen met oplosbaar zetmeel van Antonides. Heldere oplossing, kan als het lang staat (>2 week) wat 'slierten' geven. Vers altijd OK.

  Reactie van: e.bleeker 17-03-2022 om 08:55
Beste Marijn,

Als je vast zetmeel hebt, kun je dat eenvoudig oplossen. Dat gaat als volgt.
Maak een papje van het zetmeel, dat doe je door zo weinig mogelijk water aan het zetmeel toe te voegen, zodanig dat het net te roeren is. Voeg dit papje roerend toe aan kokend water. Laat de zetmeeloplossing nog een paar minuten doorkoken. Zetmeeloplossing bewaar ik in de koelkast.
Ik maak zelf een oplossing van 5 g per liter.
mvg Erica