technisch onderwijs assistenten

Scheikunde

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Danny 14-10-2019 om 08:57
1M Natronloog maken Afgelopen vrijdag heb ik 40 gram NaOH pellets opgelost in een maatkolf van 1 liter.
Na oplossen van de pellets was er al meteen wat water verdwenen, verdamping door de exotherme reactie?
Vanmorgen de pH gemeten, met gecalibreerde pH-meter, en die is slechts 13,1

iemand een idee, wat hier is gebeurd?
reacties: 7
  Reactie van: ceitwa 14-10-2019 om 20:13
De oplossing aanmaken in een erlenmeyer met 800 ml demi. Na afkoelen pas overbrengen naar een maatkolf en aanvullen tot een liter is een betere manier. Ik weet niet hoe betrouwbaar het meten van de pH is. Ik zou de oplossing stellen op oxaalzuur om te controleren of het de juiste concentratie is.
Groetjes Ellen.

  Reactie van: ddenouden@ymail.com 15-10-2019 om 08:03
Wat ik begrepen heb, is dat de ruimte tussen de watermoleculen deels wordt opgevuld door de ionen van natriumhydroxide. Hierdoor komt er een structuur waarbij er minder ruimte nodig is dan je zou verwachten. Daarnaast was de oplossing warm geworden door de ' oplos'reactie van natriumhydroxide in water. Ik kan me voorstellen dat de oplossing afkoelt en hierdoor wat minder ruimte nodig heeft.

  Reactie van: alb 15-10-2019 om 10:26
De NaOH pellets afwegen in een maatkolf van 1 liter en los deze eerst op in 800 mL demiwater (gebruik een roermagneet). De kolf wordt warm. Nadat de pellets zijn opgelost, koel je de kolf af door deze in koudwater te plaatsen. Haal na het afkoelen de roermagneet uit de kolf (afspoelen in kolf met demiwater) en vul de maatkolf aan tot de maatstreep. Homogeniseer het geheel. Nooit een maatkolf aanvullen als deze nog warm is. Succes!

  Reactie van: Peter 15-10-2019 om 11:01
Beste Danny,

de eventuele oorzaken zijn al gegeven bij de andere reacties. Vraag bij de nauwkeurigheid van de oplossing is, waar gebruik je de 1 M oplossing voor? Moet het 1 M zijn of 1,00 M? Voor kwalitatieve doeleinden is aanmaken volgens voorschrift ( 40,00 g oplossen in 800 ml (demi-)water etc) meer dan nauwkeurig genoeg.
Je moet trouwens een echt goede pH-meter en een jonge elektrode hebben om deze pH zuiver te meten,

succes,
Peter Zimmerman

  Reactie van: Steffen 16-10-2019 om 14:35
Reactie van: ddenouden@ymail.com
15-10-2019 om 08:03
Wat ik begrepen heb, is dat de ruimte tussen de watermoleculen deels wordt opgevuld door de ionen van natriumhydroxide. Hierdoor komt er een structuur waarbij er minder ruimte nodig is dan je zou verwachten.

Hebben jullie wel eens 100 mL alcohol gemengd met 100 mL water?

NaOH is buitengewoon hygroscopisch, en bevat daardoor altijd een kleine hoeveelheid water en carbonaat. Dit laatste door absorptie van koolzuur uit de lucht.
Je kunt het voorkomen door de tabletten eerst te spoelen met water (lost de carbonaat in de oppervlaktelaag op) of de benodigde NaOH op te lossen in een gelijke gewichtshoeveelheid water. In dit milieu is NaOH wél, en natriumcarbonaat niet oplosbaar. Met een glasfilterkroes affiltreren en verdunnen tot de gewenste concentratie.

En, zoals Ellen al schreef: Stellen op oxaalzuur. De oplossing is niet stabiel, dus elke maand moet je hem stellen (of vlak voor je hem gebruikt ;-)

ps. Wat waardeloos dat (ook harde) enters niet worden meegenomen in de reacties, en dus alles direct achter/onderelkaar komt te staan! >;-(

  Reactie van: Danny 17-10-2019 om 13:09
Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik had de 1M nodig om te verdunnen naar 0,1M en vervolgens naar 0,01M voor een PO titratie in 5 Havo. Na de herfstvakantie zal ik het anders aanpakken als het VWO aan de beurt is. De pH meter is vorig jaar pas aangeschaft en was twee dagen ervoor nog gecalibreerd, dus ergens ging ik ervan uit dat die meting wel klopte.

  Reactie van: Ben Dijkhuis 19-10-2019 om 10:35
Het verschijnsel heet volumecontractie. Een bekend verschijnsel die de vorige reageerders reeds hebben verklaard. Eerst goed af laten koelen en daarna, al roerend, water toevoegen tot het gewenste volume is bereikt. Daarna goed afgesloten bewaren. Verder kunnen pH-meters kleine afwijkingen vertonen. De gewenste nauwkeurigheid hangt natuurlijk af van de toepassing.
Als je écht absolute zekerheid wilt hebben zal je een bepaling moeten doen met een oertiterstof, b.v. met oxaalzuur (de oplossing wel eerst, in het geval van 1M, naar rond 0,1 M volumetrisch verdunnen). Dit was overigens bij ons op school zeer uitzonderlijk.
Je zult je dan ook moeten afvragen of je voorraad NaOH niet te oud is omdat na verloop van tijd natriumcarbonaat kan ontstaan door de inwerking van CO2 uit de lucht. In ieder geval succes ermee.