technisch onderwijs assistenten

Veiligheid

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: 04-06-2020 om 10:56
Protocollen Beste collega's,

In het kader van veilig werken en voorkomen besmet te raken met Sars-Cov-2 waarbij je Covid-19 krijgt, hebben wij protocollen getest en samengesteld. Zie het nieuws bericht hierover:
protocollen!

Tevens een interessant artikel met wetenswaardigheden over dit virus:
Newscientist


reacties: 7
  Reactie van: Clemens 04-06-2020 om 11:17
Kan bij de dag al weer gaan veranderen. Al er nieuwe inzichten komen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5141896/rivm-gezinsonderzoek-coronavirus-kinderen-volwassenen-besmetting

  Reactie van: 04-06-2020 om 11:38
Er zijn veel onderzoeken al geweest. Het onderzoek besmettelijkheid kinderen gaat over erg jonge kinderen (PO). Hun ademhaling is niet zo krachtig dat virusdeeltjes daardoor ver verspreidt worden, is de gedachte er achter. Voor (VO) zou ik de conclusie van dit onderzoek niet gebruiken om de maatregelen te versoepelen.

  Reactie van: 05-06-2020 om 09:39
Mooi dat er zo'n helder en uitgebreid protocol ligt! Zeker als start voor een denkproces over nut, noodzaak en veilige uitvoering in "Corona-tijden" van practica.

Waar ik nog wel even een denkproces over aan het maken ben is het gebruik van de microscoop. In het protocol staat de praktisch heel handige optie om apparatuur met handschoenen aan te bedienen, perfect, maar een microscoop is natuurlijk wel eEN apparaat dat door zijn gebruiksaard een extra uitdaging kent, de leerling zit er een uur lang over heen te ademen. En daarnaast twijfel ik of voor een microscoop een goede handig werkbare ontsmettingsmethode bestaat?
Of moeten we de oplossing hiervoor meer zoeken in gebruik van mondkapjes bij microscopie? Of moeten we meer in de technische oplossingen gaan denken (b.v. cameraatjes op de microscoop, die via de smartfoon van de leerling beelden laten zien?
Kortom, genoeg te overdenken, input is welkom!

  Reactie van: 05-06-2020 om 10:27
Wellicht met één microsscoop het sprayen/nevelen met H2O2 en 5 of meer minuten later met papier droogpoetsen testen.
Doe dit een paar keer en kijk of er onderdelen aangetast worden.
Als de microscoop geen schade ondervindt, dan is dat bruikbaar.

  Reactie van: Clemens 05-06-2020 om 12:52
Mee eens: Mooi dat er zo'n helder en uitgebreid protocol ligt! Zeker als start voor een denkproces over nut, noodzaak en veilige uitvoering in "Corona-tijden" van practica.

Wat betreft microscopen (voedingskasten, voltmeters etc) . Ik denk dat je niet moet streven naar operatie kamer steriel niveau. Zolang iedereen hier op school nog gewoon een deurklink mag aanraken en de koffiezetmachine, ga ik niet 'rare' dingen doen m.b.t. bediening van microscopen.

  Reactie van: Clemens 06-06-2020 om 10:30
Besmetting via voorwerpen wordt uitgebreid belicht in dit nu.nl artikel
En bevestigd dat m.i. Mijn insteek dat je niet accent moet leggen op het ontsmetten van je microscopen e.d. Maar dat concentreren op andere regels véél meer effect heeft.
https://www.nu.nl/nucheckt/6055805/nucheckt-duits-onderzoek-sluit-coronabesmetting-via-voorwerpen-niet-uit.html

  Reactie van: wendy 07-06-2020 om 20:42
Ook op de VAVO zijn we langzaam begonnen met nadenken, hoe gaan we het volgend jaar doen. Ik heb de afgelopen tijd wat inhaal PO's gehad, maar dat was te overzien.
Elektronica heb ik gewoon een week laten staan, maar dat kon vanwege geen lessen. En doordat het inhaal was, kon elke leerlingen eigen spullen krijgen, die niet meer nodig zijn voorlopig.

Ik snap het dragen van handschoenen in het protocol, maar ik zie daar toch 2 heikelpunten in...
1) er is nog steeds een te kort aan handschoenen
2) leerlingen zijn niet gewend met handschoenen te werken en ze zitten er zo mee in het gezicht en/of in het haar. Dus handschoenen aan geeft mij geen garantie en eerder schijnveiligheid.
Dat is net als met mondkapjes dragen... als iemand een mondkapje op heeft, komen ze ook gelijk dichterbij dan 1,5 m. Maar hoe lang dragen ze dat mondkapje al?

M.b.t. microscopen zou ik zeker niet met H2O2 schoonmaken!!! Eerder droog maken en oculairs schoonmaken met lenzenspul... Voor de zekerheid gaan wij de microscooplessen zoveel mogelijk verspreiden en zeker geen 2 lesuren achter elkaar doen.

Succes allemaal met de overwegingen, beslissingen en uitdagingen!