technisch onderwijs assistenten

Veiligheid

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Jos Tieleman 12-06-2024 om 15:34
CMR-stoffen Van CMR-stoffen is het verplicht om een vervanging te zoeken of te onderbouwen waarom deze niet te vervangen zijn.
Een aantal jaren heb ik chromaten en diverse lood-zouten laten afvoeren.

Op dit moment gebruiken we de CMR-stoffen loodnitraat, ethanol en fenolfthaleïne.
Voor ethanol weet ik geen alternatief. Fenolfthaleïne kan vervangen worden door thymolblauw.
Loodnitraat wordt gebruikt voor het zoutenpracticum. De concentratie heb ik verlaagd van 0,1 M naar 0,03 M Wat zijn jullie ervaringen/ideeën ?
reacties: 1
  Reactie van: Marco 15-07-2024 om 12:59
Is fenolfthaleïne niet alleen als vaste stof een CRM stof (ivm inademingsgevaar)? Het is verkrijgbaar als oplossing dus dat zou een escape kunnen zijn, de vaste stof oplossen en dus als oplossing in voorraad houden. Vervangen door een andere indicator kan natuurlijk, maar dan alleen als het geen probleem is dat er een heel ander omslagpunt is.

In het zoutenpracticum is het gebruiken van lood-zouten mijn inziens niet strikt noodzakelijk om leerlingen de theorie achter de zouten aan te leren.

En ja, ethanol is een CRM-stof die lastig te vervangen is door een echt alternatief. Echter denk ik persoonlijk dat we ons niet te druk erover moeten maken aangezien we 4,5 jaar geleden vanuit de overheid het dringende advies kregen om 233 keer per dag vooral de handen in te smeren met ethanol(achtige stoffen) en verspreid door iedere school, winkel, kantoor etc. zuilen stonden met deze CRM stof.