technisch onderwijs assistenten

Biologie

Reactie plaatsen (eerst inloggen)
Bekijk opmaak mogelijkheden
  Geplaatst door: Cobyvanerk 08-03-2024 om 11:29
Kiemende erwten Goedendag,

Onze leerlingen in VWO 5 zijn bezig met proeven met kiemende erwten. Ze moeten erwten in een bekerglas met water plaatsen in een geïsoleerde bak (calorimeter vat). Hierin gaat een thermometer die gekoppeld is aan coach. Het idee is dat de temperatuur moet stijgen bij kiemende erwten.
Nu zien we eigenlijk steeds weer tegen vallende resultaten: de temperatuur stijgt niet of nauwelijks.
Iemand ervaring met een soort gelijke proef? En heeft iemand tips waar we nieuwe calorimeter vaten kunnen bestellen?

groetjes
Coby
reacties: 4
  Reactie van: Marco 18-03-2024 om 15:24
Het is wel ervaring van een jaar of 25 geleden, maar toen was dit een jaarlijks terugkerende demo. We deden dit in een thermosfles afgesloten met watten en een gewone standaard school alcoholthermometer. gedurende de dagen enkele keren aflezen leverde eigenlijk altijd prima resultaten kan ik mij herinneren. Het lijkt er dus op dat er teveel warmteverlies optreed bij jullie. probeer het eens met een thermosfles (action, daar kosten ze weinig).

groet
Marco

  Reactie van: Cobyvanerk 19-03-2024 om 12:11
Dank voor jullie reactie!

  Reactie van: merijn0301 10-06-2024 om 10:41
Hoi,
Ik heb dit best vaak gedaan maar dan als DEMO (met Coach).

Eerst liet ik een volledig kartonnetje erwten 1 of 2 dagen voorkiemen op een schaal met natte watten.
Daarna (met die watten) in een thermosfles die afsloot met watten waar een alu-folie omheen zat gewikkeld.
Dat werkte echt als een trein.

In een andere thermosfles (Zelfde soort) deed ik gewoon droge- niet kiemende erwten.

Als je het geheel 7 dagen laat staan (eigenlijk langer dan nodig) zie ook interessante dingen in het diagram. Eerst zie je een geleidelijke stijging in temperatuur door het kiemen. Maar als je ze vergeet en de meting loopt door dan zie je een lichte maar duidelijk knik. Daar had ik het over met een docent en het zou kunnen dat er dan, ja, rottings- of andere processen beginnen die OOK warmte genereren beginnen.

  Reactie van: Damaris Grutter 20-06-2024 om 12:32
Hoi,

Beetje late reactie, maar als je hem later nog eens wilt doen:
Wij doen deze proef ook al jaren als demo, in een thermosfles inderdaad.
Belangrijk is dat de thermometer niet helemaal in de erwten of in het water steekt, waar de erwten inliggen. Het kost te veel energie om het water significant op te warmen, maar de lucht erboven kan makkelijk van 20 graden naar 28 graden stijgen. Succes!